komentarzbiblijny.pl

"Zanim wyjdzie dekret i dzień przeminie jak plewy; zanim przyjdzie na was zapalczywość gniewu PANA, zanim przyjdzie na was dzień gniewu PANA. Szukajcie PANA, wszyscy pokorni ziemi, którzy wypełniacie jego prawo; szukajcie sprawiedliwości, szukajcie pokory, może ukryjecie się w dniu gniewu PANA" (So. 2:2,3)

jesteś tutaj: > > > >


Komentarz Biblijny do Hbr. 10:23

"Trzymajmy się niewzruszenie nadziei, którą wyznajemy, bo godny jest zaufania Ten, który dał obietnicę" (BT)

Streszczenie komentarza: służba kapłańska powołanych do uczestnictwa w Ciele Chrystusowym ma być pełniona w sposób 'nieodchylający się', w pełni zgodny z każdym przepisem Prawa Bożego, w pełnym posłuszeństwie, ponieważ jedynie wówczas będziemy mieć nadzieję na osiągnięcie spełnienia obietnicy naszego powołania w chwale z Jezusem Chrystusem.

Tekst z Hbr. 10:23 w tłumaczeniu Biblii Tysiąclecia niewątpliwie niesie z sobą piękne przesłanie, zgodne z szerszym kontekstem Biblijnym. Warto jednak przyjrzeć się bliżej tekstowi źródłowemu, zawiera on bowiem więcej niż można znaleźć w tłumaczeniu.

Przede wszystkim trzeba uwzględnić dwie kwestie związane z samą strukturą wypowiedzi: 1) w oryginale mamy trzymać się nie nadziei, a wyznania nadziei, oraz 2) "niewzruszenie" w tłumaczeniu Biblii Tysiąclecia jest przysłówkiem opisującym czasownik "trzymajmy się", podczas gdy w oryginale mamy przymiotnik opisujący "wyznanie". W związku z tym przekład interlinearny (GP) oddaje Hbr. 10:23 następująco: "zatrzymujmy wyznanie nadziei nieodchylające się, wierny bowiem Ten, który obiecał". Ostatecznie więc sens wypowiedzi Pawła jest zupełnie inny niż proponowany przez tłumaczy Biblii Tysiąclecia.

Wyznanie (gr. homologia) ma w Nowym Testamencie dwojakie znaczenie. W 1 Tm. 6:12,13 homologia pojawia się dwukrotnie w sensie wyznawania, głoszenia, dawania świadectwa na zewnątrz ("przed wieloma" i "przed Ponckim Piłatem" BG). W liście do Hebrajczyków słowo to zostało użyte trzykrotnie, najwyraźniej w znaczeniu kultu, formy oddawania czci. W Hbr. 3:1 Paweł nazywa Jezusa 'Arcykapłanem wyznania naszego' (GP). W Hbr. 4:14 Jezus jest nazwany 'arcykapłanem wielkim', a powołani są zachęceni do 'silnego trzymania sie wyznania' (GP).

W Hbr. 10:23 homologia także najwyraźniej dotyczy sprawowania czci, formy kultu. Wniosek ten wypływa nie tylko z faktu, że w bezpośrednim kontekście nie znajdujemy żadnych wzmianek dotyczących głoszenia, ale przede wszystkim wskazują na to poprzedzające wersety, w których apostoł Paweł właśnie opisuje tę formę kultu, którą mamy sprawować w duchu, odwołując się do zarządzeń Przymierza Mojżeszowego jako figury (zobacz komentarz Biblijny do ).

Jako kapłani Boga i Chrystusa (Obj. 20:6) mamy sprawować kult w sposób 'nieodchylający się' (GP). Występujące tu greckie aklines znaczy prosty, nie zgięty, nie odchylony i wskazuje w ten sposób na to, jak mamy oddawać Bogu cześć. Tak jak obowiązkiem kapłana pod Zakonem było wypełnianie wszystkich zarządzeń w najmniejszym szczególe, podobnie my pod Nowym Przymierzem także jesteśmy zobowiązani do przestrzegania wszystkiego, co dla nas przewidział Bóg. Mamy oddawać cześć "duchem i prawdą" (Jn. 4:24 NW), a więc nie w sposób dowolny. Bogu nie było i nie jest wszystko jedno. Jezus oświadcza, że nagrodę powołania w Królestwie otrzyma "tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach". Jednocześnie ludzi, którzy jednak wolą oddawać cześć po swojemu, nazywa 'czynicielami bezprawia' (Mt. 7:21-23 NW).

Skrupulatne przestrzeganie Zakonu było obowiązkiem każdego Izraelity, a szczególnym obowiązkiem kapłanów, którzy także pełnili funkcję nauczycieli Prawa (Kpł. 21:6-8; Pwt. 4:1,2,40, 17:18; Neh. 8:1-3; Mal. 2:7). Gruntowna znajomość przepisów miała dla kapłanów żywotne znaczenie. Kapłan, który w swojej służbie lekceważył instrukcje Zakonu, ryzykował zbeszczeszczeniem Przybytku i poważnymi z tym związanymi konsekwencjami. "I będą się wywiązywać ze swego obowiązku wobec mnie, żeby z jego powodu nie obciążyli się grzechem i nie musieli umrzeć, gdyż to bezcześcili. Jam jest Jehowa, który ich uświęca" (Kpł. 10:1-11; 22:9 NW).

Nie inaczej wygląda służba kapłańska pod Nowym Przymierzem. My także pełnimy służbę "zdolnością rozumowania" (). My także mamy "przestrzegać wszystkiego" oraz uczyć tych, którzy dzięki Bożemu powołaniu są "wystarczająco rozumni, by móc słuchać" (Neh. 8:2 NW; ). Miejmy pełną świadomość, że jest to służba Boża polegająca nie na ekstazach, nie na oparach ducha unoszących się w powietrzu, ani też nie na pięknych i kolorowych tradycjach, ale na posłuszeństwie Bogu opartym na gruntownej znajomości Jego Prawa.

nie zmienia niczego względem wymagań Boga w stosunku do poświęconych. "Posłuszeństwo prawdzie" jest nadal naszym imperatywem, jeśli pragniemy otrzymać obiecane zmartwychwstanie do "dziedzictwa niezniszczalnego i nieskalanego, i niewiędnącego ... w niebiosach" (1 Pt. 1:3,4,22; ). Aby być z kolei posłusznym prawdzie, należy ją najpierw poznać, i to tak, jak kapłani izraelscy mieli znać Zakon - w każdym szczególe. Obyśmy, zaniedbawszy tych rzeczy, nie stali się winni zbeszczeszczenia pozafiguralnego Przybytku, w którym służymy, ponieważ Słowo Boże nie pozostawia dla takich wszystko-mi-jedno kapłanów wielkiej nadziei (Hbr. 10:26-29).


Słowa kluczowe: Hbr. 10:23, homologia, służba kapłańska
 
Przekłady wykorzystane w komentarzu Biblijnym:
NW - przekład Nowego Świata
BT - Biblia Tysiąclecia
BG - Biblia Gdańska
GP - Grecko-Polski Nowy Testament, wydanie interlinearne, wyd. Vocatio
 
Data publikacji:
Ostatnia aktualizacja: 26-07-2020


komentarzbiblijny.pl